vrijdag 26 april 2024

Vrijdag

Zo, het is vrijdag . Je kon gisteren goed merken dat het een vrije dag was .  Ben rond half acht richting Camacha gegaan en heb daar São opgehaald . Ze was bij haar moeder om dat ze woensdag avond in Funchal moest zijn.
We zijn richting Montado do Pereiro gegaan. We hebben de auto daar neergezet en zijn daar een hele smalle levada gaan volgen. São had hem wel eens een stukje gevolgd , maar nu gingen we een stuk verder . Het is daar mooi lopen , was wel wat fris op sommige momenten. Maar het is dan ook dicht bij de Ribeira Frio. En de naam verraad het al , de koude rivier. En dat merk je echt.
Het was gisteren dus wel een vrije dag , en dan gaan er veel mensen op uit. Gelukkig gaan lokale mensen veel picknicken of BBQ-en , en hadden we zelf er niet te veel last van . Weten altijd wel onze route zou uit te zoeken dat we niet al te veel mensen tegen komen.
Op sommige plekken is het echt te gek aan het worden . Zag weer wat foto´s online , daar wil je echt niet tussen staan. In de file om over een pad te lopen . Echt niet . Men probeert het op te lossen om op sommige plekken een soort systeem te gebruiken dat je moet betalen om er te mogen lopen. Maar dan , gelukkig , telt dat niet voor lokale mensen . En het houd de toeristen niet tegen . Maar goed , de padden die wij nemen zijn niet echt voor de toeristen .
Het was weer ene fijne wandeling , elf kilometer . En was nog op tijd thuis zou dat ik in de middag nog wat het kunnen schilderen .  Nu komt het weekend er weer aan . En dan volgende week woensdag  is het 1 Mei . Ook dat is een vrije dag en dan moet je ook erg goed uitkijken waar je heen gaat . Maar goed, we zien het dan wel weer . Voor nu, blijf gezond.

Wat een rust

Hier zie je mij dus echt niet !!

donderdag 25 april 2024

Anjers

Nieuwe dag , nieuwe kansen. Gisteren even niet zo veel online . Zijn gisteren naar Funchal geweest . Soms moet je wel he. Er zijn altijd dingen die je moet doen , papierwerk . Gelukkig was het alleen een afspraak maken , kon niet per telefoon of online . Het is wat het is . Nu maar afwachten wanneer we weer terug moeten om het `echte `werk te doen .
Ben best lekker bezig . Je moet wel bezig blijven . Ik ben goed aan het opruimen , zaaien en water geven. Mijn stukje grond is niet zo heel groot, maar wel erg hard en zwaar om te bewerken. En omdat mijn schouder , al jaren , niet zo goed is , moet ik toch zo nu en dan even wat minder doen .
Vandaag is het hier een vrije dag . Geen Koningsdag hoor, maar de dag van de Revolutie . Heel iets anders dus . Is vandaag 50 jaar geleden dat de Anjer Revolutie uitbrak. Weet me dat nog wel te herinneren . Maar goed , dat wordt hier dus wel gevierd . En 50 Jaar is dus wel een ding hier . Parade in Funchal en zo. Maar São is dus vrij en we gaan dus voor een extra wandeling . Weet nog niet precies waar , maar dat gaan we wel zien. Wordt in de buurt van Camacha . Voor nu, blijf gezond.

dinsdag 23 april 2024

Vereda do Lombo Barbinhas

Hier weer aardig bezig geweest . Niet op het land, maar wezen lopen . Eerst São opgehaald bij de garage . Haar auto moest gekeurd worden . En vandaar zijn we naar Estanquihos geweest. Je kunt daar verschillen de kanten op en we hebben weer eens een pad gekozen waar we ongeveer 5 jaar niet hadden gelopen . Kunnen er ook vier zijn he ,  tijd hou ik niet echt bij .
Maar goed , we hebben daar dus gelopen . Wist dat het niet makkelijk zou zijn. Het begin is over erg open land . Koude wind, denk een graad of 8 . Na ongeveer ander halve kilometer ga je naar beneden en ga je beschut lopen en raak je de wind kwijt . Werd gelijk een stuk warmer . Het pad naar beneden is mooi maar niet makkelijk . Heb wat foto´s die het een beetje laten zien , maar het zijn maar foto´s .
Het pad was nog steeds begaanbaar , je weet het nooit he . Wordt niet al te veel gebruikt . Maar al zou het wel veel gebruikt worden , het kan zo veranderen . Maar goed , Na ongeveer 5km kom je bij de Vereda do Lombo Barbinhas . Daar wat rond gelopen . Maar het was erg mistig en op een gegeven moment voelde we dat het beter was om niet door te gaan . En dus , terug omhoog . Gelukkig was dat redelijk te doen . Warm , maar na een klein uurtje waren we weer boven . Nog niet bij de auto, maar het laatste stuk was weer open terrein . Alles bij elkaar was het weer een heerlijk wandeling.
São is nog even mee naar huis gegaan . Haar auto was nog niet klaar . Tegen half vier heb ik haar weer naar de garage gebracht en ben ik nog even een boodschapje gaan doen . Het was weer een aardige dag. Vandaag weer werken op het land , Kate komt ook weer . Dus heb wel weer wat te doen. Houd je jong , zullen we maar zeggen . Voor nu, blijf gezond .

maandag 22 april 2024

Heerlijke geur

Zo , ben ik weer . Ben druk op het land bezig geweest . Het was redelijk weer , dus moest er echt even flink tegen aan . Het is erg zwaar , maar het is niet anders . Als je een beetje verse groente en fruit van het land wil hebben , moet je er ook wat voor doen. Dus druk geweest . Ook bij de bananen heb ik het onkruid een groot gedeelte weg gehaald . Je bent eigenlijk altijd bezig.
Heb gisteren ook wat gedaan , maar ook nog wat oud hout verbrand en de poort geschilderd . Ook dat gaat door he De buiten kant is gedaan , en de binnen kant doe ik misschien vanmiddag , als ik terug ben van het wandelen . Maar even zien hoe ik me voel en hoe het weer is .
Natuurlijk ga ik lopen , het is maandag . Maar vandaag eerst naar Ribeira Brava , São haar auto moet even een service buurt hebben en gekeurd worden. Ze gaat niet meer naar de Dealer , maar doet het bij de zelfde garage waar wij gaan. Dus dat is nu vlak bij. En dan maar zien waar we even gaan lopen. Zal van het weer afhangen . Was best fris , en er is ook nog al wat bewolking . Maar goed, we zijn niet van suikergoed he . Ga mijn rugzak verder inpakken , wat ontbijten en dan zien we het weer . Voor nu, blijf gezond .

Jasmijn op de oprit

donderdag 18 april 2024

Koeler

Gistermiddag weer even een fijne wandeling gedaan . Een kleine tien kilometer . Het is in de middag toch echt anders dan wanneer je rond acht uur in de ochtend loopt. Maar São moet ook nog werken he. En dus hebben we in de middag gelopen .
Het is dan wel belangrijk dat je een goede wandeling uitzoekt. Goed naar het weer kijken , hoe warm is het waar . Soms is het in de bergen warmer dan bij de zee. En gaat het regenen ? We zijn er maar een beetje tussen in gaan zitten en zijn weer naar Pinheiros geweest . Niet te ver weg , niet te hoog en te laag , en niet druk. Heel belangrijk.
We zijn daar natuurlijk wel vaker geweest , maar er zijn zoveel steegjes en zo waar we nog niet zijn geweest . En inde middag is het dus weer anders dan in de ochtend .
We hebben weer lekker gelopen , en het was weer de moeite waard.
Vandaag is het een stuk frisser en er staat meer wind. De verwachting is dat het gaat regenen . We gaan het zien. Ik wil vandaag op het land gaan werken, zolang het kan he. De schouder is redelijk, maar denk dat het wel gaat . Als je geen pijn hebt , voel je het niet he . We gaan het zien. Voor nu, blijf gezond.

woensdag 17 april 2024

Gewerkt

Gisteren lekker bezig geweest . Mijn schouder gaat een stuk beter . Niet over , maar kan dus wel het nodige doen . En dus heb ik gisteren op het stuk land beneden bezig geweest . Was hard nodig , en ben goed opgeschoten . Natuurlijk wel met hulp van Kate . Ze heeft eerst het huis gedaan , en daarna nog ongeveer 2 uur beneden gewerkt .
Zag ook dat de vijgenboom al wat vijgen heeft , de pruim al wat bloesem , net als de amandel . Het is dan ook best mooi weer . Het wordt nu wat minder warm, als het goed is . Voor donderdag en vrijdag wordt er zelfs regen verwacht . We gaan het zien he .
De bedoeling vandaag is , straks eerst ontbijten , met Casper lopen en dan weer wat op het land werken. In de middag weer een stuk lopen , met São . Weet niet waar , hoe en zo . Zal echt van het weer afhangen . Ga nu eerst even ontbijten . En dan gaan we er weer voor . Voor nu , blijf gezond.

Pruimenbloesem

Amandelbloesem

dinsdag 16 april 2024

Vereda do Pesqeiro

Het is nog steeds best warm. Maar we hebben toch gelopen , natuurlijk . Niet te veel kilometers , maar was best even een flinke wandeling . Zijn richting Ponta do Pargo gegaan . We hebben dit pad wel eens eerder gelopen. Maar dat was jaren terug. Misschien wel 10 jaar geleden. Dus je moet altijd maar weer afwachten of het nog begaanbaar is .
De weg naar het pad is er niet beter op geworden . Is geasfalteerd , maar dat is haast niet te zien. Helemaal kapot gereden. Ze zijn daar in de buurt bezig met de aanleg van een nieuwe golfbaan. En dat is goed te zien . Naar 500 meter kwamen we bij het pad naar beneden . Er staat een bord , dus je kunt het niet missen. Denk wel goed na of je het wel wilt doen. Vanaf hier gaat het echt naar beneden . Het pad is ongeveer  2km , dus niet lang , maar best steil. Los gruis, los zand, hier en daar water , dus glad. Maar je hebt een uitzicht . Maar als je geen ervaring hebt , zou ik het niet doen . Goede schoenen , een stok, ervaring en zeker niet alleen . Dat zijn gewoon een paar dingen die ik eigenlijk heel vaak vanzelf sprekend vind, maar wie ben ik .
Toen we beneden waren , zijn we eigenlijk gelijk weer omhoog gegaan . Is best zwaar , maar wou ook weer boven zijn voordat de zon echt over de berg kwam zetten en het echt warm zou worden. We hebben er ongeveer twee en een half uur over gedaan . Was iets meer dan 5 km. Zwaar , maar mooi.
Dat was gisteren. Vandaag komt Kate . Hoop dat ik wat in de tuin kan doen . Mijn schouder is nog niet 100% , maar wil toch weer wat meer doen he . Het is de tijd van het jaar en hou er niet van om stil te zitten . Dus maar kijken hoe het gaat . Smeer mijn schouder wel drie keer per dag in met een warm wordende zalf , maar of het helpt ? Ik weet het niet . We gaan het zien. Nu eerst eten , dan de was ophangen . En dan zien we het wel . Voor nu , blijf gezond .