Okay , het is maandag . Het is hier niet zo warm als in Nederland . Wat is zo hoor en zie is dat niet echt fijn. Heel warm en veel onweer . Hier is het gewoon veel bewolking . Niet de hele dag , en als de zon dan wel door komt kan het gelijk weer warm zijn . Dus ook dat is niet echt goed. Er is vandaag kans op regen , maar dat zien we wel . Zou op zich niet erg zijn , een buitje. Ben erg druk met van alles en nog wat .
Morgen Met Renée naar de dokter en vrijdag ook . Afgelopen zaterdag even São van Ribeira Brava naar Calheta gebracht en onderweg kreeg ik een berichtje dat Kate haar moeder is opgenomen . Dus die is even een weekje van het eiland . Dus ja, geen lekker jaar tot nu toe .
Misschien vanmiddag even een stukje lopen , maar dat is niet helemaal zeker . Het is het eind van het schooljaar en dan zijn er altijd dingen die moeten gebeuren . Dus of het door gaat , we gaan het zien. Heb genoeg te doen . Straks eerst maar even ontbijten , weer met de hond lopen en dan hoop ik een idee te hebben wat de dag ons brengt .
Ik zei nu net dat het inderdaad wat regent . Denk ´wat hoor ik zo vroeg ` . Het is normaal best stil rond dit tijdstip. Maar er valt dus wat regent. Niet hard , maar zien wat het wordt . Voor nu , blijf veilig en gezond .
maandag 22 juni 2026
Regen
donderdag 18 juni 2026
Gelopen
Zo , gisteren even niet gepost . Had ten eerste niet zo heel veel te vertellen , en was me zelf aan het voorbereiden voor een wandeling. Gisteren weer wezen lopen met São . We zijn gewoon langs de levada gelopen , niets bijzonders . Maar alles bij elkaar was het toch nog even een kilometer of 22 a 23 . En omdat ik van te voren en er na ook nog eens met Casper heb gelopen , kwam ik gisteren toch wel tot iets meer dan 32 kilometer . Niets slecht .
Ben eergister wel bezig geweest in de logeerkamer . Gaat goed , ben al een heel eind . Kan het niet de hele dag doen . Maar kom er wel. Vandaag komt Kate , dus kan ik even wat dingen verzetten die ik niet alleen kan .
We zonden dinsdagmiddag naar Funchal , maar dat ging niet door . Renée moet langs een dokter om haar rijbewijs te verlengen . Maar de dokter was ziek. Ze belde gelukkig wel op tijd , dus we zijn er niet voor niks naar toe gegaan. Nu gaan we zaterdag . Dat heb je als je zeventig wordt he . Moet je je rijbewijs verlengen . Ik dus ook dit jaar . Goed , ik heb weer het nodige te doen . Kate komt dus , en dat is een extra drukke dag voor mij. Renée en ik doen de laste tijd op donderdag de boodschappen . Dus vandaag ook . De wasmachine draait al , dus zo straks even de was ophangen . En tussen door even wat eten . Dus voor nu , blijf veilig en gezond .
dinsdag 16 juni 2026
Niet veel
Gisteren zo goed als de hele dag in de logeerkamer bezig geweest . Ben echt alles van zijn plek aan het halen , schoon aan het maken en weer terug te zetten en weg te gooien. Een logeerkamer wordt altijd al snel een opslagkamer . Je ket het wel . Dus ben nu even goed aan het opruimen . Maar als je daar opruimt, dan moet je ook dingen ergens anders doen .
Maar goed , dat is nu dus wat ik aan het doen . Ook gelijk wat dingen op het land aan het doen , het gaat gewoon door he . En vandaag ga ik daar mee verder . Moet vanmiddag met Renée naar Funchal . Dus dat gaat ook gewoon door. Het is zo nu en dan best warm. Dus de planten hebben water nodig .
Casper is wat uit zijn doen en is elke dag vroeg wakker en wil dan naar buiten. Nu weten jullie waarschijnlijk wel dat ik niet al te veel slaap en altijd alles hoor . Dus als hij zachtjes zit te piepen beneden , dan hoor ik dat . En ja , ik kan dan iet doen als of ik niets hoor , maar moet opstaan. En laat hem dan uit . Terug gaan is geen optie . Dat werkt niet . Dus ben al lekker bezig . De wasmachine is al weer bijna klaar en dus kan ik zo de was ophangen. En dan dit doen , wat posten , wat nieuws luisteren en ontbijten. Het is vroeg , maar het is wat het is . Ga nu maar ontbijten en dan zien we het wel . Beloofd weer een drukke dag te worden. Voor nu , blijf veilig en gezond .
| Casper |
maandag 15 juni 2026
Nieuwe week
Ben ik weer . Ben weer goed bezig geweest . Heb van de week even contact met Dominic gehad . En hebben even wat dingen voor zijn vakantie door genomen . Ben de kamer aan het opruimen en klaar maken. Heb nog wel een maand of zo , maar moet ook nog een paar keer met Renée naar de dokter en dat soort dingen , dus begin gewoon op tijd .
Het is droog , in de ochtend soms wat fris , dan weer warm en wat later wordt het weer fris . Raar weer , maar we doen het er mee . Ben natuurlijk ook op het land bezig . Snoeien , wat met de kettingzaag bezig en dat soort dingen. Het is vaak zo , dat wanneer je ergens mee begint , je ook wat anders moet doen . Domino is een leuk spel , maar als je bezig bent ...
São is , als het goed is , weer op het eiland . Maar vandaag gaan we niet lopen. Het is aan het eind van het schooljaar altijd lastig . Veel vergaderingen , of examens. Ook op maandag , dus vandaag niet .
Er draait al een wasmachine , dus straks even de was ophangen . Ben al weer vroeg bezig , was het niet van plan , maar Casper was al vroeg bezig . En ik hoor altijd ,bijna , alles . En dus maar opgestaan en hem even uit gelaten. Dus ga zo maar even de was ophangen en dan ontbijten .
Het WK is begonnen en ik moet zeggen , heb er nog helemaal niets van gezien . Ben het ook niet van plan. Het voetbal is zo veranderd en dit WK is ten eerste laat , ten tweede vind ik al die extra pauzes om ´te drinken ´ lees voor de reclame . Nee , het is niet voor mij. Goed, ga wat doen . Voor nu , blijf veilig en gezond .
donderdag 11 juni 2026
Druk
Donderdag en vandaag komt Kate . Gisteren heeft Renée tijdens haar wandeling zelf een boodschapje gedaan bij de Pingo. Is natuurlijk normaal niets bijzonders , maar het is de eerste keer sinds haar oogoperatie dat ze dit weer alleen heeft gedaan. Dus we gaan de goede kant uit . Ook doet ze al weer de afwas, de koffie en dat soort dingen . Dus ja , we klagen niet .
Zelf ben ik gisteren weer op het land bezig geweest . De granaatappel is er uit . Heb de stronk er niet helemaal uit gehaald , dat was me te veel . Maar wel behandeld . Nu maar hopen dat het niet mee uit loopt. Die struik heeft ook veel stekels dus ben wel blij dat die er nu uit is . Probeer hem al jaren een beetje onder controle te houden , maar dit is nu beter , ben hem kwijt.
Gelijk ook maar even de avocado een beetje bij gewerkt. Dus ben weer bezig geweest . Ook vandaag heb ik weer genoeg te doen . Straks met Renée boodschappen doen . Ze rijd nog niet he . En daarna weer druk op het land . Hoop dat Kate me ook weer wat kan helpen . Maar dat gaan we zien . Ga nu eerst maar even ontbijten . Het is bijna 05:00 uur , een mooie tijd. Voor nu , blijf veilig en gezond.
woensdag 10 juni 2026
Diã de Portugal
Woensdag , en vandaag is het een feestdag. Diã de Portugal . Dus alle officiële dingen zijn dicht . Maar dat wil niet zeggen dat het dan rustiger is op straat .
Maar goed, gisteren weer lekker bezig geweest . De carport is al een heel eind , ben nu de laatste dingen aan het opruimen . En dan ga ik hem helemaal uitspuiten met de hogedrukspuit . Ook het pad naar de extra kamer achter op het land is weer goed te gebruiken . Wil nog wel de granaatappel die langs het pad staat daar weg hebben . Ik wil een extra stuk aan mijn kippenhok maken . En die struik groeit zo hard en heeft zoveel stekels , denk dat die er uit gaat. Wil niet zo zeer meer kippen , maar wel wat kuikens kopen voor dat de oude kippen niet meer leggen . En kuikens bij oude kippen zetten , is niet zo goed idee .
Maar goed , vandaag dus weer een nieuwe dag . Straks eerst lopen met Casper , Renée ook naar haar wandelroute brengen . Gelijk even een nog wat halen voor het avondeten . En dan gaan we het wel weer zien. Ga nu ontbijten en straks er weer tegen aan . Voor nu , blijf veilig en gezond
dinsdag 9 juni 2026
Bezig
Zo , het is dinsdag . Ben gisteren wezen lopen. Niet te gek , maar toch even een paar uurtjes weg geweest . Het ging goed, Renée kan zich nu een stuk beter redden , dus kan nu ook echt wel een paar uurtjes weg .
De bedoeling was om ergens op de Serra te lopen , maar er stond aar zo veel wind, en het was , daardoor , ook behoorlijk fris. Dus we zijn maar wat lager gegaan en wat meer beschut . En dat was veel beter . São was het weekend bezig geweest om een kippenhoek te maken , samen met haar zus , en haar dochter is op het eiland. En het is ook nog eens het eind van het schooljaar , dus ze heeft het erg druk en heeft veel vergaderingen.
Maar goed , ben ik de middag nog wat op het land bezig geweest en ook in de carport. Heb nu bijna al mijn openhaardhout verplaatst . Nu verder opruimen en er een afdakje boven maken zodat het droog blijft. Ben dus nog niet klaar er mee , maar schiet op.
Vandaag gaat Renée naar de kapper , dus breng heer straks. Haal dan gelijk even wat boodschapjes . En dan kan ik ook weer wat op het land doen , in de middag . Dus blijf wel bezig . Ga nu maar ontbijten en dan zien we wel wat de dag ons brengt . Voor nu , blijf veilig en gezond .
maandag 8 juni 2026
Nieuwe week
Maandag , we gaan weer beginnen aan de nieuwe week . Het gaat steeds een beetje beter met het oog van Renée . We gaan nu regelmatig naar beneden en daar loopt ze nu alleen langs het water . Ik zet haar dan af , ga zelf met Casper lopen en haal haar dan ook weer op. Ik wil daar niet lopen met Casper , is niets voor hem , en mij. Maar Renée ziet nu al weer zoveel beter , dat ze het ook weer vertrouwd om alleen te lopen . Ze moet nog wel uitkijken , maar het gaat beter.
Ik ben zelf bezig op het land en beneden in de carport . Ben daar al mijn openhaardhout aan het verplaatsen en dat is bijna klaar . Op het land ben ik ok bezig , maar kan niet 8 uur achterelkaar het zelfde doen . Niet voor mijn rug en ik hou er ook niet van om zo lang het zelfde te doen. Nu draait de wasmachine al , heb niet de broodjes klaar gemaakt voor de wandeling. Ka , ik ga zo lopen met São . Renée kan nu weer langer alleen thuis blijven . Dus we gaan zien waar en hoe we gaan lopen. Bedoel alleen maar dat ik weer alles tegelijk aan het doen ben .
Goed , straks even een half uurtje met Casper lopen. Koffie drinken met Renée en dan op pad. Weet nog niet waar , hoe en wat . Maar dat zal vast wel weer goed komen. Voor nu , blijf veilig en gezond.
vrijdag 5 juni 2026
Weekend
Vrijdag , en dus gaan we de week afsluiten en het weekend in . Het wordt langzaam maar zeker weer warm. Dus ben veel water aan het geven . Ook ben ik wat open haardhout aan het verplaatsen . Moet wel bezig blijven he . Doe niet alles in één keer , daar is het me net te warm voor . Maar komen er wel . Gisteren tussen door nog even een half uurtje bij São geweest . Ze had een nieuwe tv gekocht en die heb ik even neer gezet . En omdat Hugo er nu is , kan di hem mooi verder installeren . Het Portugees is voor mij bij dat soort dingen toch net nog even niet te doen .
Maar goed, Renée loopt langzaam maar zeker weer wat meer rond , en ´ruimt ´ weer allerlei dingen , die ik wel handig vond staan , weer op . Dus alles komt weer op zijn juiste plek te staan. Ook ga ze nu mee samen lopen. Gisteren hebben we even in Ribeira Brava gelopen , maar dat doe ik niet standaard . Is me veel te druk , en dat is niets voor Casper . Maar om dat Kate er gisteren was , hebben we Casper even thuis gelaten , hebben we samen wat gelopen en gelijk wat boodschapjes gedaan. Maar vandaag gewoon weer naar Ponta do Sol. Lekker rustig .
Goed , ga zo ontbijten . Ben wel wat vroeg , maar Casper was aan het piepen en ik hoor nu eenmaal alles . Voor nu , blijf veilig en gezond .
donderdag 4 juni 2026
Goed
Zo , gisteren zijn we op controle geweest . En het ziet er goed uit. Over drie weken terug. En dan gaat hij gelijk kijken voor een staar operatie . Dat is normaal na zo iets. Vraag het niet aan mij , ik weet het niet. Maar Renée , en Sander , lezen zich altijd goed in en zoeken alle op. Maar als je één doet , moet je ook de andere doen. Maar goed, we gaan het zien. Maar sinds gisteren heeft ze ook een beter zicht en doet ze ook de druppels zelf . Dus ik kan , bijna , ontslagen worden als `nachtzuster `.
Goed , we proberen weer een beetje terug naar normaal te gaan. Vandaag komt Kate , en als Kate er is ga ik met Renée even wat boodschapjes doen. Hoeft Casper niet mee he . Hij is gisteren ook alleen thuis gebleven , en hij kan het ook wel hoor. Maar Renée vind dat niet zo´n leuk idee . Denk dat hij er zelf niet zo veel moeite mee heeft . Maar goed.
Gisteren is er ook weer een landslide geweest , aan de noordkant van het eiland . Tussen Boaventura en Santana . En je , er waren 3 gewonden . Als je de foto ziet van de auto, denk dat je je rot schikt . Toeristen , met zes man in een auto. Maar het kan natuurlijk iedereen gebeuren . Er zijn op het moment veel incidenten aan de noordkant , veel rotsblokken die naar beneden komen. Ze klagen dat er te weinig aan de veiligheid wordt gedaan aan de noordkant van het eiland .
Goed , ik ga ontbijten en dan zien we wel weer wat de dag brengt. Voor nu , blijf veilig en gezond.
woensdag 3 juni 2026
Controle
Ben ik weer . Gisterochtend is Renée mee gegaan naar Ponta do Sol om een stukje te lopen. Heb dus wel wat aangepast gelopen , maar dat is niet erg. Het is belangrijk om te lopen en ben blij dat ze mee is gegaan. Casper vind het allemaal best , dus geen probleem.
Vroeg in de ochtend is het soms nog wat fris, maar tegen de middag , als de zon over de berg is , kan het nog even best warm zijn . Heb de wasmachine al draaien. Wil die vroeg ophangen. We gaan straks weer lopen in Ponta do Sol, en als alles goed gaat tegen de middag naar het ziekenhuis in Funchal. Vandaag weer naar de oogarts . Kijken en luisteren wat die te zeggen heeft . Ben benieuwd . Ik vind het er een stuk beter uitzien, maar ik ben niets he . Wat weet ik er nu van. En het gaat er om wat Renée ziet.
Maar goed, ik ben wat op het land bezig geweest . Renée heeft haar telefoon en een noodknop , en ik doe het alarm buiten als ik daar bezig ben . Dus dan kan ik het altijd horen . Komt dus allemaal goed.
Ook gisteren nog even een instelling van de auto veranderd . Je hebt een knop die je zelf kunt programmeren , en kan nu veel sneller wat 'rij hulp ' opties uitschakelen . Heb er een hekel aan dat ik niet even een witte lijn over kan gaan zonder dat de auto mij wil corrigeren of dat ik constant mijn gezicht naar voren moet houden , anders ziet de camera mijn ogen niet en gaat die 'huilen ' . Ook het gepiep als ik iets te hard rij, volgens de auto dan he , zet ik uit. Hij geeft op een weg aan dat ik er maar 30 km mag , wat echt niet zo is, en hier op de weg zou ik 90 km mogen . En dat zou echt idioot zijn, wil die me dood of zo. Dus uit die handel. Vind hem lekker rijden , maar ik rij en ik bepaal. Oude lul he .
Goed, ga ontbijten en dan zo de was ophangen . Voor nu , blijf veilig en gezond .
dinsdag 2 juni 2026
Gelopen
Zo , ben ik weer . Het is misschien wat vroeg , maar wat is slaap . Ben net al voor de eerste keer met Casper wezen lopen . Het is rustig weer , wat bewolkt. Gisteren was het best mooi . in de ochtend kwam São , en hebben we een stukje gelopen. Kunnen ook hier lopen he . Had de timer gezet en hebben twee uur gelopen. Een uurtje heen en toen om gedraaid en weer terug. En omdat het bij de levada was , en zo goed als vlak , hebben we toch nog 10 km gelopen.
Toen ik thuis kwam , precies twee uur later , gelijk Renée haar oog weer gedaan. Dat ging dus allemaal goed . Ze is wel gelijk gaan rusten , maar het ging goed. Hoe we het de rest van de week gaan doen , we gaan het zien. De bedoeling is dat ze vandaag mee gaat tijdens de wandeling met Casper . Wordt dan wel een aangepaste wandeling voor ons , maar dat is niet erg. Na de wandeling gaan we gelijk wat boodschapjes doen. Wat fruit halen en zo . Maar even kijken hoe dat gaat .
Dus het gaat best . Nu maar hopen dat ze morgen op controle kan. En dat we dan wat meer horen . Misschien mogen we dan wat minder droppels doen. Maar de dokter beslist he . Dus we zien het wel . Ga nu maar even ontbijten en dan straks iedereen klaar maken om wat te lopen. Dus voor nu , blijf veilig en gezond .
maandag 1 juni 2026
Naar huis
Zo , het is maandag , een nieuwe week en nieuwe maand. Gistermiddag Sander naar het vliegveld gebracht . Was erg blij dat hij is geweest en dat hij deze afgelopen twee weken heeft geholpen , Scheelt erg veel he , en zo kwam Renée er ook nog eens uit en hebben ze samen de boodschapjes kunnen doen en heeft hij het ook mogelijk gemaakt dat ik vorige week maandag kon wandelen met São . Er fijn , en een grote steun.
Maar hij is weer naar huis , heeft natuurlijk ook zijn werk en zijn gezin. Gelukkig kon hij ook wat vanaf afstand werken , dat ws wel een voordeel . Maar nu zien of de afspraak deze week bij de oogarts door gaat . Er is woensdag een landelijke staking . Maar weet nog niet of dat groots gevolgd gaat worden . Zie het veel bij de school van São , als er een staking is . Soms doe er maar een paar mensen mee . Dus het is afwachten . Hoop dat het ziekenhuis er niet te veel last van heeft .
Goed, de bedoeling is dat vandaag São deze kant uit komt. En dat ik Renée vlak haar druppels geef en dan even hier bij de levada wat loop . Niet te gek natuurlijk , heb twee uur de tijd . Elke twee uur druppelen , en ben daar erg stipt in. Dus gaan , zo goed als zeker wel lopen , maar hier bij de levada en met de timer . Renée is nu zo ver dat ze zelf wel weer kan rond scharrelen . Er zit er vooruitgang in. Dus we gaan het zien hoe het vandaag gaat .
Voor nu , blijf veilig en gezond .
| De haven van Ribeira Brava |