maandag 20 februari 2023

Wandelen

 Maandag , en als alles goed gaat , ga ik deze week twee keer lopen. São is deze week een paar dagen vrij, vandaar . Maar om nog maar eens aan te geven dat het niet zonder risico is , hier iets van uit de krant van afgelopen donderdag. Zelf zijn we afgelopen woensdag wezen lopen , en hebben met zorg onze wandeling uitgekozen . We zijn niet de bergen in gegaan en gaan nooit laat op de dag lopen. 
Maar er waren toeristen , tijdens slecht weer , bij Levada dos Tornos gaan lopen. Ben daar zelf een paar keer geweest . Soms vragen mensen mij voor een veilige wandeling. Ik kan , en wil  , daar geen antwoord op geven . Zelfs als ik hier slecht weer heb , ga ik met Casper niet bij de levada lopen. Bedoel daar mee dat het eigenlijk hier altijd wel , onder de verkeerde omstandigheden , wel op een bepaalde manier gevaarlijk is . Als het veel regent is het vaak glad op het pad. De weg waar je rijd , er kunnen meer rotsblokken naar beneden komen, als het lang droog is , kan dat ook weer . Noem maar op. Maar je moet met slecht weer wel wat extra nadenken wat je doet .  

Maar goed, deze toerist was dus langs de Levada dos Tornos gaan lopen , en is 10 meter naar beneden gevallen . Dan moeten er best wat mensen op pad om je te te redden. Zo iets duurt vaak uren. Ze moesten touwen gebruiken om hem terug op het pad te krijgen. Veel van mijn oud collega´s begrijpen wel een beetje wat ik bedoel. Ook als ze die persoon eenmaal boven op het pad hebben , zijn zo nog niet bij de weg. Dan moeten ze nog kilometers lopen op een , glad, pad van soms maar 30 of  40 centimeter breed. Met een man op een brancard . Maar goed, het kan iedereen overkomen, maar denk na waar je loopt . En bij slecht waar moet je extra oppassen. Zal hier onder nog wat foto´s plaatsen .
Zelf de afgelopen dagen weer wat in de tuin bezig. Het is droog en geen slecht weer . Dus kan weer buiten zijn. Heb een hoop te doen . Dit jaar is bedoeling dat Dominic drie weken op vakantie komt , en Brandon 3 maanden . Brandon wil zijn duikmeester papieren halen en we hebben een deal kunnen sluiten met de duikschool . Dus het wordt druk dit jaar . Of alles loopt zo als we willen en proberen te organiseren , we gaan het zien. Voor nu, blijf gezond .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten